Autor: Regina Hansen (Eesti Metsa- ja Puidutööstuse Liidu kommunikatsioonijuht)
KAALU JUURDE. Kas lubada teedele senisest raskemaid metsaveokeid on vaidlusi küttev küsimus. Metsamehed selgitavad, miks see nende meelest oleks õige mõte.
Mõnus talveilm on tänavu soosinud metsatöid. Lääne-Virumaal Simuna kandi vahelaos on parajasti käsil metsaveoauto koorma laadimine. Haarats võtab paberipuud hiiglaslikku pihku, kõpsib need lumest puhtaks ja tõstab kasti.
Pool koormat on üsna ruttu autorongile laotud, kuid ootamatult jääb töö seisma. «Kõik, rohkem pole lubatud,» ütleb juht.
Tarmo Vikk kontrollib asja oma veoauto kabiinis olevast arvutist, seejärel võtab appi mõõdulindi. Ikka sama tulemus: tuleb sõita Kundasse, järelkärus natuke üle poole koorma paberipuud.
«Mul on uus veok, kaks aastat sõitnud. See on ehitatud nii, et oleks võimalikult öko ja teed kuluks võimalikult vähe. Sellest ökost ei jää küll midagi järele, kui sama koguse vedamiseks ligi kaks korda rohkem sõite teha,» ütleb ta.
Praegu kehtib veoste täismassipiirang 44 tonni, soodsates talveoludes võib veoki ja koorma koguraskus olla ka 52 tonni, kuid vaid eriloa alusel.
Riigikogu keskkonnakomisjon soovitas detsembris raskeveokite lubatava täismassi suurendamist, et vähendada vedude ja heitgaaside hulka. Rõhutati, et nüüdisaegsete kuue- ja seitsmeteljeliste veokite kasutuselevõtt hajutaks raskeveokite täismassi mõju teedele.
Maanteeamet tegi ettepaneku lubada tulevast talvest kuue- ja enamateljelistel kaaluks 52 tonni ilma eriloata. Vedajad leiavad, et see on samm õiges suunas, kuid panevad ette leevendada seitsmeteljeliste masinate täismassipiirangut 60 tonnini ning lubada suurema täismassiga vedusid aasta ringi, et efektiivsus oleks suurem.
Kuid probleemid ülesson-gitud metsateedega on üldteada?! Vedajad aga kinnitavad, et paradoksaalsel kombel aitaks piirangu leevendamine hoopis metsateid säästa.
Tarmo Vikk on enda sõnul sõitnud igasuguste veokitega ja seega kogenud erinevust omal nahal. Ta selgitab: «Mida rohkem telgi, seda vähem masin teid lõhub. Vaata ise, kui tihedalt siin rattaid on, need jagavad omavahel koorma ühtlaselt ära.»
Teljele langevat koormust kontrollib ta juhikabiinis olevast arvutist.
Mõju teedele ei määra niivõrd koorma koguraskus, kui koormuse jagunemine telgede vahel. Lisaks loeb, kas veok on üksik- või paarisratastega.
«Kaalupiirangute tõttu on Eestis kasutusel nii kolmeteljelisi haagiseid kui ka poolhaagiseid, kus tagumised kolm telge on ühekordsete rehvidega,» ütles Eesti Metsa- ja Puidutööstuse Liidu tegevjuht Ott Otsmann. «Tegelikult on kuue- ja seitsmeteljelised ning paarisratastega autorongid hoopis säästlikumad, ka teede suhtes.»
Tarmo Vikk töötas hiljuti paar aastat Rootsis metsaveoautol. Seal kontrolliti tema sõnul koormuspiiri väga rangelt, aga koorem võis olla kuni 60 tonni. Praegu plaanitakse Skandinaavias teedele tuua juba 8-11-teljelised veokid kuni 90-tonnise kogumassiga.
Mis see aitaks
Mida muudaks veokite kaalupiirang 60 tonni senise 44 asemel?
• 300 000 vedu aastas praeguse 500 000 asemel.
• 21 mln km ehk 42% väiksem summaarne läbisõit Eestis.
• Umbes 20% säästu otsestelt kuludelt, lisaks kaudsete kulude kokkuhoid.
• 35% vähem heitgaase.
Seitsmeteljeilse autorongi kaalupiirang on Soomes ja Rootsis 60, Lätis 52 ja Eestis 44 tonni.
ALLIKAS: EMPL
Kiiret lahendust ei tule
Majandus- ja kommunikatsiooniminlsteerlum:
enne vajalike investeeringute tegemist teedesse ja sildadesse pole võimalik üle 44-tonniseid sõidukeid teedele lubada; tegelikud massipiirangud on praegu mõistlikud ja asjakohased.
Ramboll Eesti uuring 2011: 52-tonnise piirkoormuse puhul oleks riigimaanteede rekonstrueerimise tõenäoline maksumus u 1,32 miljardit eurot.
Kõrgkoolide ühine puidutranspordl makromajanduslik uuring: sillavõrku on vaja investeerida üle 60 miljoni euro, et lubada sõidukite kogumassiks 52 tonni. Kuid täismass pole teede peamine mõjutaja, tähtsam on teljekoormus, telgede vahekaugus, koormussagedus.
Tartu Ülikooli professor Urmas Varblane: täismassipiirang puudutab peale puiduveo ka puistematerjalide, kasvuturba, piima ja vedelkütuste vedu.
Tarmo Vikk firmast Iriscorp on sõitnud igasuguste veokitega. Praegune, seitsmeteljeline, on kõige teesäästlikum, kuid aasta ringi lubatud 44-tonnine koorem jätab veoki kasti pooltühjaks.
Allikas: Postimees (erileht)